Aurinkopaneelien saapuminen

Tällä sivulla on ohjeita aurinkopaneelien vastaanottamiseen, kuormalavan purkamiseen ja aurinkopaneelien käsittelyyn.

Aurinkopaneelien saapuminen

  • Kun aurinkopaneelit ovat lähteneet Saksasta saat ns. flashlist-dokumentin, joka yleensä kertoo, että aurinkopaneelit saapuvat annettuun osoitteeseen seuraavalla viikolla. Esim. jos saat flashlistan keskiviikkona tai torstaina, voit odottaa paneelien saapuvan kotiisi seuraavan viikon maanantaina tai tiistana, jos asut Etelä-Suomessa. Pohjoiseen rahti vie muutaman päivän enemmän aikaa.
  • Kuljettaja on ohjeistettu soittamaan ennan paneelien tuontia, Purotokan tarjouksessa näkyvään puhelinnumeroon, jonka olet antanut. Tämä soitto voi olla edellisenä päivänä tai 15 minuuttia ennen tuloa. Valitettavasti aina tätä soittoa ei tehdä vaan paneelit käydään pudottamassa pihaan ilman varoitusta.
  • Jos et ole kotona paneelien toimituspäivänä, jätä kuskille pihaan ohje ja pressu ja pyydä kuskia peittämään aurinkopaneelilava sateelta suojaan.
  • Jos olet kotona paneelien toimitushetkellä, tee näin. Älä anna autokuskin nostaa aurinkopaneeleja nosturilla (tämä saattaa vahingoittaa paneeleita), tehdas on tilannut kuljetusen, joka puretaan perälautanosturilla, pyydä tulemaan takaisin perälautanosturisen auton kanssa.
  • Pyydä kuljettajaa jättämään aurinkopaneelit siten, että kuormalavan yksi kylki on vasten seinää tai muuta 500kg painon kestävää estettä vasten. Pyydä sijoittamaan kuormalava siten, että lavan ohjesivu on sinne suuntaan minne päin haluat purkaa aurinkopaneelit. Ota huomioon, että tarvitset kuormalavan yläpuolella tilaa paneelien oikeaoppista purkamista varten.

  • Tarkista aurinkopaneelien suojana olevan pahvikääreen kunto. Sen tulee olla ehjä. Hyvin harvoin kuljetuksen aikana trukkipiikit on ajettu pahvista läpi ja paneelit ovat rikki.
  • Jos pahvikääre on rikki, merkitse tästä ns. varauma kuormakirjaan tai pyydä kuljettajaa tekemään merkinta. Jos kuormakirja on sähköinen, tee varauma vaikka paperille, ja pyydä kuljettajaa allekirjoittamaan se. Älä allekirjoita kuormakirjaa, jos et saa tehtyä varaumaa rikkoutuneesta kääreestä.
  • Ota rikkoutuneesta kääreestä valokuvat, milellään vaikka heti siten, että samassa kuvassa näkyy kuljetusliikkeen auto ja/tai kuski.
  • Ilmoita kuljetusvauriosta heti, välitän tiedon Saksaan myyjälle, josta tieto menee tehtaan kautta vakuutusyhtiölle joka korvaa vahingon. Uuden paneelin noutopaikka pyritään järjestämään mahdollisimman läheltä.

Aurinkopaneelilavan purkaminen

  • katkaise vain ohjekuvan näyttämät muovivanteet, yksi takimmaisista vanteista on jätettävä kiinni, muuten paneelit voivat kaatua
  • käytä purkaessa puhtaita hanskoja, muuten käsien rasvasta jää pysyvä jälkien aurinkopaneelien heijastuksenestopinnoitteeseen

Heckert Solar -paneelipaketin purkamisessa on tärkeää ettei uloimmaista pahvikuorta poista kokonaan. Paketin kyljessä on kuvalliset ohjeet, joita kannattaa noudattaa tarkasti, ettei tule vahinkoa. Mukaan purkamiseen kannattaa varata useampi kuin yksi ihminen, jos käsipareja tarvitaan jossakin yllättävässä tilanteessa enemmän. 500kg painavan kaatuvan paketin alle ei kuitenkaan kannata itse mennä. Kuormalava kannatta purkaa yhdellä kertaa kokonaan. Jos jätät puoliksi puretun kuormalavan purkamisen kesken, kuormalava kannattaa varmistaa sen ympäri kiristetyllä kuormaliinalla ja tukea se kaatumista vastaan. Keväällä 2015 yksi puoliksi purettu lava on kaatunut ja toisen kanssa on ollut läheltä piti tilanne purkamisen loppuvaiheessa: “Lavaa purkaessa tulee oikeasti olla varovainen, ettei loppulavallinen kupsahda selälleen, vaikka olisikin vannehittu lavaan kiinni. Mieluummin vaikka seinä voisi olla takana…”.

Ensin katkotaan ohjekyljen (sen paketin kyljen, johon ohjeet on tulostettu) päällä olevat muovivanteet ja sitten ohjeesta vasemmalla ja oikealla sivulla oleva ensimmäinen vanne. Missään nimessä ei katkaista viimeistä vannetta, joka näytetään ehjänä purkamisohjeessa. Paketti on suunniteltu seisomaan itsekseen ulkopahvin ja viimeisen muovivanteen avulla. Pakettia ei saa avata lattiaan asti vaan paneelit nostetaan muutaman kymmenen sentin kynnyksen yli vaikka se raskasta onkin.

Aurinkopaneelien käsitteleminen

Paneelien heijastuksenestopintaan jää pysyvät jäljet sormien rasvasta, joten paneeleja käsitellessä kannattaa käyttää puhtaita käsineitä ja kokeilla ettei käsineistä jää jälkiä paneelien pintaan. Sama paneeleja asentaessa. Paneeleja siirrellessä kannattaa pitää kiinni vain paneelien alumiinisesta kehyksestä.

Paneelien kehyksessä saattaa olla teräviä kulmia, joten viiltosuojakäsineet ovat asialliset.

Aurinkopaneeli kestää kovaakin käsittelyä, kunhan siihen ei kohdistu terävää iskua pienelle alalle paneelia. Paneeli saattaa kestää katolta vahingossa putoamisen pehmeälle alustalle, mutta rikkoutuu metallisen kiinnitysosan tai työkalun pudotessa paneelin pinnalle.

Yli 5 metrin ilmalennon katolta pehmeään maahan tehnyt Heckert NeMo -aurinkopaneeli on ylä ehjä Taipalsaarella 2015.
Heckert NeMo -aurinkopaneeli, kun karkaistun lasin päälle on pudonnut metallinen Torx-väännin.